Boken er ikke bedre enn omslaget

Overskriften er kanskje satt litt på spissen, men sannheten er at bøker dømmes knallhardt på utseende. Det gis ut rundt 10 000 bøker i Norge hvert år, og en god forside er helt avgjørende for hvorvidt et søkende blikk stanser ved akkurat din bok, enten i bokhandel eller nettbutikk. Fanger du interessen deres med et vellykket og grafisk sterkt omslag, leser de gjerne baksiden eller omtalen også. Først da har boken en brukbar sjanse til å havne i kurven.

Dantes Infeno av Kristin Flood

Litt for ofte ser vi at forfattere tar lett på innpakningen til eget verk. De færreste har grafisk utdannelse, og dermed kan det være fort gjort å overse betydningen av det visuelle uttrykket. Og nettopp derfor er det smart å bruke profesjonell hjelp. Du oppsøker jo helst en dyktig snekker til å bygge huset ditt, snarere enn å sette bort oppgaven til en tilfeldig nabo eller tante som eier en hammer ...

Forfattere bør være bevisste på at forsiden er leserens aller første møte med boken. Et profesjonelt utformet omslag formidler essensen i fortellingen og hva slags sjanger det er snakk om ved første blikk, og ofte oppfatter mottakeren budskapet underbevisst. For eksempel spiller et omslag for en romantisk roman på helt andre strenger enn en politisk thriller. Underveis i arbeidet har designeren tatt gjennomtenkte valg for fontbruk, farger og idéen som visualiseres — alt for å trigge leselysten til en definert målgruppe. Et godt omslag signaliserer seriøsitet og skaper tillit til innholdet.

Giutbok samarbeider med dyktige designere som sørger for at boken din får omslaget den fortjener.

 
S til Artium av Anne Regine Føreland

Anne Regine Føreland, forfatter av romanen «S til artium», responderte slik på sin omslagsdesign:

"Dette var bare fantastisk, og helt slik jeg har ønsket det. Begrunnelsen er genial. Ja, dette er (hovedpersonen) Gina og en del av hennes liv."

Føreland tok bokas førsteinntrykk inn mot leserne, altså coveret, på alvor fra første stund. Hun bidro med tydelige idéer, men ga samtidig designeren kreativt spillerom til å utforske ideene - og dermed bruke sin ekspertise. Resultatet ble en bok hun med stolthet kan ta ut av hylla og vise frem.

 
Tekno Storm av Trond Vernegg

Forfatter Trond Vernegg har hele veien prioritert et sterkt grafisk uttrykk som en del av sin politiske thriller-serie. Når giutbok.no ga ut hans fjerde bind, jobbet Vernegg tett med sine faste designere. "Teknostorm - Europa brenner!" traff, og ble handlet inn av innkjøpsordningen.

Forrige
Forrige

Finansiering av bokprosjektet

Neste
Neste

Hvordan fastsette utsalgspris på boken din?