Hvordan gi ut bok?
Med «Giutbok» kan du konvertere fra å være en skribent til å bli en publisert forfatter raskere enn du trodde var mulig. Vårt konsept er designet for å gi deg den eksperthjelp du trenger på alle stadier i prosessen slik at du kan fullføre prosjektet på en profesjonell måte med et godt resultat. Vi er opptatt av å hjelpe deg med ditt bokprosjekt. Derfor har vi skrevet denne guiden.
Bli forfatter
Vi antar at du som når er i ferd med å lese dette har en historie å fortelle som du ønsker å dele med andre – gi ut en bok og bli forfatter. Det er i dag mange veier til dette målet. Vi i Giutbok har satset på en metode hvor personlig rådgivning og oppfølging er hovedbestanddel i hele prosessen. Denne filosofien er basert på samtaler med hundrevis av forfattere om hva de satte størst pris på i samarbeidet med oss – personlig rådgivning.
Forlag – ditt valg
Det første valget du står over for er valg av type forlag for å publisere boken du planlegger. Det er i prinsippet 3 ulike alternativer:
Tradisjonelle forlag som Gyldendal, Cappelen Damm etc. Det fungerer slik at du sender inn ditt manus i håp om å bli «antatt». Tusenvis av forfattere sender inn sitt manus hvert år, men kun en brøkdel blir «antatt». Er du heldig kjøper forlaget dine rettigheter, produserer og gir ut boken din. Du får 10-15 prosent royalty av netto boksalg. Koster boken kr 300 minus 40% rabatt til bokhandler mottar du kr 23,40 per solgte bok.
Du kan velge å selvpublisere boken helt på egen hånd. Du gjør hele jobben selv; skaffer redaktør, språkvasker, designer som lager boken, ordner trykking selv, all markedsføring og lagrer og distribuerer selv. Du har alle rettigheter og beholder alle inntekter av boksalget. Du er en «Indy-forfatter».
Du kan kontakte et firma som tilbyr «assistert selvpublisering». Du beholder fortsatt alle rettigheter og alle inntekter av boksalget selv. Du betaler for de tjenestene du velger å benytte. Også i dette tilfellet er du en »Indy-forfatter». Giutbok er et slikt firma.
Denne guiden tar for seg hele prosessen i alternativ 3. – assistert selvpublisering.
Starten på prosessen
Du henvender deg til oss og vi avtaler en samtale på telefon, på nett (Teams eller lignende) eller ansikt til ansikt i et møte. Formålet med samtale er å finne ut mest mulig om dine tanker og behov samt fortelle deg om prosessen og litt om Giutbok.
Det første vi prøver å finne ut er hva som beskriver deg best, hvor er du i prosessen med å skrive bok. Her har vi delt inn i noen faser:
Jeg har en historie å fortelle, men trenger hjelp til å skrive den.
Jeg har skrevet et manus, men trenger hjelp til redigering (en redaktør), en uttalelse fra en konsulent, korrektur eller språkvask.
Jeg har et fiks ferdig manus og trenger hjelp til bokomslag, design, trykk, salg og markedsføring samt lagring og distribusjon
Når samtalen er fullført setter vi opp et tilbud som inneholder de tjenester vi sammen mener du har behov for. Dette sender vi deg sammen med et eksempel på vår avtale med forfattere. Aksepterer du vårt tilbud utformer vi avtalen og setter i gang jobben med boken din. Vi utarbeider samtidig en fremdriftsplan med milepæler.
Manushjelp
Vår manushjelp består i hovedsak av 2 elementer:
Veiledning om levering av digitalt manus og bilder
Ulike tjenester knyttet til å gjøre ditt manus best mulig
Veiledning om levering av manus og bilder
Det lønner seg å levere et manus som er så ferdig som mulig, både tidsmessig og kostnadsmessig. Har du behov for redaktør, korrektur eller språkvask ordner vi dette basert til en fast pris.
Word-manus leveres som én fil, ikke oppstykket.
Noen tips når du skriver manus på PC: (disse reglene vil spare deg for masse tid og penger)
Linjeskift bare der det skal være avsnitt. Etter linjeskift: Trykk en gang på tabulatortasten. Bruk aldri ordmellomrom som innrykk.
Blank linje: Legg inn to linjeskift uten tabulator etter.
Aldri automatisk punktmarkering, eller automatisk opplisting. Skriv dette inn manuelt.
Utheving: Bruk helst bare kursiv.
Kapitteltittel
Bruk større skrift enn bokas tekst, og med fet skrift.
Avsnittstitler
Skriv tittelen inn med fet skrift med en blank linje over.
Hvis du vil ha en avsnittstittel nummer to:
Skriv tittelen inn med kursiv og en blank linje over. Bruk helst bare to avsnittstitler. Leseren har problemer med å oppfatte mere enn to nivåer.
Stikkordregister
Legges inn i manuset av forfatter:
Merk ordet du skal ha med i indeksen.
Velg: Sett inn > Referanse > Stikkordregister og tabeller.
Velg fanen Stikkordregister i den dialogboksen du får opp.
Klikk på knappen Merk oppføring.
Du får opp en ny dialogboks. I denne kan du velge akkurat hva stikkordet skal oppføres som i registeret. (Det er lurt å bruke samme bøyning på alle ord, slik at du ikke får med både «syltetøy» og «syltetøyet» om hverandre i indeksen).
Velg om stikkordet skal henvise til «gjeldende side” eller til et sidespenn (side 2-4, for eksempel).
Klikk på Merk og deretter på Lukk.
Bilder
Digitale bilder leveres som separate filer. Velg høyoppløst ved fotografering. Bilder fra internett er ofte lavoppløselige og kan ikke benyttes til trykk. Husk også at slike bilder ikke uten videre kan benyttes, sjekk nøye om de er til fri bruk. Dette kan du gjøre i «Google søk» med bildet ditt og velge «bilder».
Bildenummeret eller bildet legges inn i Word-dokumentet som henvisning til plassering. Husk å levere bilder som separate filer da Word forringer kvaliteten.
Angi størrelse på bildene: Halvside, kvartside eller helside.
Papirbilder som skal skannes og leveres forlaget. Hvis forfatter eller andre skanner inn må oppløsningen være på 300 dpi., skannes i stor størrelse. ca. 150 %.
Våre manustjenester
Konsulentuttalelse
Vi setter her søkelys på hva som kan forbedres ved manuskriptet, og ikke på det som fungerer. Man oppsummerer gjerne hva historiene består av og hvordan dette utvikler seg, og hvilken flyt det er i dette. Er manus bygd opp på en naturlig måte eller er det ulogiske sammenhenger som bør rettes på. Du får kommentarer på innledning innhold, fremdrift i historien og avslutning.
Språk og språkføring blir også kommentert. Skriver forfatteren på en tydelig og forståelig måte. Setningsoppbygging, ordvalg og ordforråd, gjentagelser, bruk av klisjeer, ufullstendige setninger etc. blir kommentert.
Om konsulenten er i tvil og det kan være juridiske problemstillinger i tekst så kommenteres dette, og man vil evt. få en anbefaling om la en jurist se på teksten eller deler av denne.
Til slutt gis det en konklusjon om hva som bør gjøres for å øke kvaliteten på manuset, det gjelder språk, historiens fremstilling, og evt. andre grep som bør gjøres, som å korte ned på enkelte deler, eller utelate selvfølgeligheter etc.
Korrektur
Korrektur brukes noen ganger ukorrekt om tekstredigering. Tekstredigering er en egen aktivitet, selv om det finnes en viss overlapping. Korrekturlesing innebærer å kontrollese teksten, enten på papir eller i elektronisk form og omfatter også typografiske og formateringsfeil. I dag er det vanlig at korrekturlesing også omfatter enklere tekstredigeringsfunksjoner som grammatikalsk kontroll og konsistent begrepsbruk. Man ser på rettskriving, tegnsetting og skriveregler.
Typiske ting som man sjekker om er skrevet riktig: Dato og årstall, stor eller liten forbokstav, orddeling, egennavn og fellesnavn, kommaregler, vanlige kommafeil, anførselstegn, semikolon, punktum, tankestrek, bindestrek, aksent, rekkefølgen av tegn etc.
Språkvask
Språkvask er mer omfattende enn korrektur. Det er nær opp til redigering. Her retter en ikke bare stavefeil, komma og punktum, men kan også skifte ut ord, endre på setningsbygningen, dele opp lange setninger, fjerne overflødige ord, forenkle formuleringer si det enklere, rette opp inkonsekvent språkbruk.
Redaktør
I noen tilfelle forveksles «redaktør» med en «konsulentuttalelse». En redaktør leser manus og veileder forfatterne i arbeidet frem mot publisering og markedsføring av boka, en prosess som er langt mer omfattende enn en konsulentuttalelse.
En ekstern redaktør er påkrevet dersom du skal søke støtte hos eksempelvis Kulturrådet eller Fritt Ord.
Kjernepunktet er at redaktøren fritt skal kunne anbefale prioriteringer og valg av innhold. Å være redaktør handler om å utøve skjønn, refleksjon og omtanke med hensyn til hva som har noe i det offentlige rom å gjøre.
Bokomslag og andre grafiske tjenester
Bokomslaget
Bokomslaget lages som oftest basert på at du med ord beskriver hvordan du ønsker omslaget. Vår grafiker lager noen forslag som du velger blant. Du kan også be om et omslag illustrert av en illustratør. Sistnevnte alternativ er mer kostbart.
Husk omslaget er bokens ansikt utad. Hvordan du presenterer ditt produkt!
Omslaget kan være mykbind (pocket), innbundet bok (stivbind) eller innbundet bok med varebind. Teksten på baksiden skal beskrive innholdet i boken, maksimum 1500 tegn, og fange lesers oppmerksomhet og treffe målgruppen slik at boken kjøpes. ISBN kode legges inn på baksidelayout.
Les mer om bokomslag: Boken er ikke bedre enn omslaget
Ombrekk/design av innholdet
Det er i denne fasen design av bokens innhold blir bestemt. Vi kaller dette ombrekking/oppsett av ditt manus slik at det blir en bok. Her bestemmes layout, font, linjeavstand, avsnitt, plassering av bilder og illustrasjoner og titler, undertitler etc. Inneholder boken bilder eller illustrasjoner er plassering av disse en del av prosessen.
Om nødvendig bearbeider vi bildene. Vi skanner også bilder dersom du har behov for dette.
Prøvebok
Med mindre intet annet er avtalt leverer vi en prøvebok i mykbind før endelig trykk. Denne benyttes som en siste kvalitetskontroll. Alle setter veldig stor pris på denne tjenesten. Om du vil kan du gjerne få den elektronisk (som PDF).
Trykke bok
Vi ordner trykking av boken, som kan foregå på to måter; offset-trykk eller digitaltrykk. Offset benyttes ved større opplag, mer enn 4-500 eksemplarer, digitaltrykk ved opplag opp til 500 bøker. Dette er ingen eksakt grense, men digitaltrykk benyttes stadig oftere i et marked hvor opplagstallene er synkende
Grovt sett kan man si at offset gir lavere stykkpris jo høyere opplaget er. Digitaltrykk har en mye mindre synkende kurve, altså ikke veldig mye lavere stykkpris ved økende opplag.
Prisen avhenger av antall sider, bokformat og ikke minst om boken inneholder fargebilder/illustrasjoner. Stivbind er dyrere enn mykbind (Pocket).
Valg av papir har også innvirkning på prisen og er et viktig valg når man skal trykke en bok. Vi veileder deg ved valg av papir.
E-bok
Vi hjelper deg å produsere e-bok. Det vanligste formatet er ePub. Mobi (Kindle) er et annet format som fungerer omtrent som ePub. Formatet eies av Amazon og benyttes derfor i deres nettbutikker.
E-bøker meldes opp i bokbasen på samme måte som papirbøker og blir tilgjengelig for kjøp hos alle de vanlige nettbutikkene for bøker.
E-bøker med bilder er dyrere å produsere enn ren tekst, og i bøker hvor tekst og bilder hører sammen må vi ta hensyn til dette når boken produseres.
Lydbok
Lydboken utgjør i dag en stor andel av boksalget. Du bør derfor vurdere å produsere en lydbok. Vi kan gjøre hele jobben for deg, men du kan også lese inn selv dersom du mener deg kapabel til det. Vi sørger for at boken blir tilgjengelig i de rette kanaler.
Registrering av boken – Bokdatabasen, ISBN
Bokdatabasen inneholder alle norske utgivelser
Her blir alle publiserte bøker registrert. Vi registrerer boken her for deg og i det øyeblikket den er registrert er boken din tilgjengelig i de fleste nettbokhandlere og mulig å bestille hos alle bokhandlere. Dette gjelder både trykte bøker og e-bøker.
ISBN «International Standard Book Number»
Vi ordner dette for deg.
Nummeret er en tallkombinasjon som identifiserer enhver bok. Nummeret er helt nødvendig for bokhandlere og biblioteker.
Har du både trykt bok og e-bok, må du ha et ISBN for hver versjon.
Vi avregner hva du har krav på av royalty
Når du gir ut boken i samarbeid med oss får du alle inntekter av boksalget dog fratrukket kostnader som lagring, pakking og forsendelse. Denne avregningen gjør vi en gang per år basert på tall fra Sentraldistribusjon som er vår partner på logistikk.
Dette gjelder ikke for bøker du selger og leverer selv.
Boksalg og markedsføring
Dette er viktige elementer i prosessen for å lykkes med prosjektet, og å sitte igjen med en hyggelig opplevelse, både økonomisk og sosialt. Her vil vi gjennomgå alle relevante elementer for å nå ditt marked og dine lesere med ditt produkt. Dette vil variere fra bok til bok, og hvilke målsetninger du har, det er selvsagt også tema og sjangeravhengig.
Du har akkurat skrevet et manus og ønsker nå å få boken presentert i landets bokhandlere og nettbokhandlere for deretter å bli solgt til nye lesere. Du ønsker kanskje å informere venner og kjente om boken din. Her er sosiale medier en god løsning.
Dette kan vi hjelpe deg med. Vi kjenner dette markedet og har en rekke råd og verktøy som vil hjelpe deg på veien. I samarbeid med Forfatterskolen tilbyr vi webinarer om hvordan du kan lykkes med å selge boken din.
Her er noen flere tjenester vi tilbyr:
Utsendelse av vurderingseksemplar til ulike personer og redaksjoner for å få boken omtalt
Markedsføring i sosiale medier som Facebook, Instagram etc.
Presentasjon i vår egen nettbutikk med egen web-side for boken.
Utvikling av markedsmateriell som brosjyrer eller plakater
Pressemelding og informasjon til bokhandlere
Plan for å besøke bokhandlere du kanskje kjenner eller er i ditt lokalmiljø
Arrangere boklansering
Oppmelding av boken i bokbasen slik at den kan bestilles av alle bokhandlere og nettbokhandlere
Les også: Markedsføring og boksalg
Finansiering av ditt bokprosjekt
Det ligger mye arbeid bak å gjøre alvor av en bokdrøm. Kanskje har du skrevet i årevis, og nå ønsker du fullføre prosjektet med stil. Giutbok hjelper deg med å realisere drømmen, og en god nyhet er at du kan bli en publisert forfatter uten at det krever dype innhogg i privatøkonomien. Faktisk finnes det gode metoder for å få inntjening allerede tidlig i prosessen. Vi har til og med jobbet med bokprosjekter der forfatteren gikk i pluss allerede før boken ble trykket!
Fint lite slår følelsen av å bla i sitt eget mesterverk for aller første gang. Du stryker fingertuppene over teksturen på omslaget, hører knitringen i arkene og kjenner lukten av fersk trykksverte på nyskåret papir. Den som venter på noe godt ...
Ved selvpublisering av bøker beholder du alle inntekter av boksalget og rettighetene forblir dine. På vanlig forlag vil du få en royalty av nettosalgspris på 10-20%. Et vanlig forlag «kjøper» rettighetene av deg. Ved selvpublisering er du i prinsippet både forlag og forfatter.
Vi tilbyr alle de tjenester et vanlig forlag tilbyr og du betaler for de tjenestene du velger å kjøpe av oss. Det koster altså penger for å selvpublisere boken din. Mange har oppsparte midler som de benytter for å utgi boken, men noen trenger hjelp til å finansiere publiseringen av boken.
Det finnes flere alternativer utover det å ta opp lån i en bank. Vi kan nevne noen:
1. Kulturrådets innkjøpsordninger for skjønnlitteratur og sakprosa, barn og voksne. Vi hjelper deg med søknaden. Får du innvilget den kjøpes boken din inn til biblioteker og skolebiblioteker. Beløpet varierer; 15 000 – 250 000.
2. Fritt ord støtter først og fremst utgivelser som nettopp fremmer det «frie ord» med vekt på sakprosa.
3. Andre stiftelser og legater med ulike formål.
Felles for de to første er at du må ha en ekstern, erfaren redaktør for å bli vurdert samt en annen person som leser korrektur/språkvask.
Forhåndssalg av boken
Det er ulike måter å gjøre dette på og vi vil her ta for oss to av dem: Forhåndssalg via sosiale media og Folkefinansiering/crowd funding
Forhåndssalg via sosiale medier
Denne metoden brukes mer og mer. Det er her en fordel om du er aktiv på Facebook og har mange venner der. Vi setter opp en Facebook-side og en nettbutikk for boken. Du jobber med å spre denne informasjonen til venner og venners venner. På forhånd setter vi et mål i kroner som vi mener vil dekke kostnadene med å produsere boken. I de fleste tilfeller lykkes vi med dette. Jo større kontaktnett du har, jo enklere er det.
Folkefinansiering/crowd funding
Crowd funding, eller folkefinansiering som det heter på bedre norsk, er et relativt nytt fenomen her til lands. Men de siste årene har flere og flere fått øynene opp for denne muligheten til å gjennomføre gode idéer. For selvpubliserende forfattere er folkefinansiering en ypperlig mulighet til å både promotere og finansiere en bokutgivelse.
Spleis, Kickstarter og bidra.no er eksempler på nettsider som tilbyr folkefinansiering. Hvorfor ikke spørre målgruppen, eller iallfall deler av den, om litt drahjelp for å komme i havn med ditt bokprosjekt?
Skal du bruke nettverket ditt for alt det er verdt én gang i livet, er tiden moden akkurat nå. Har du mange venner på Facebook eller følgere på Instagram? Sørg for å lage en knakende god presentasjon av boken din, og spør alle du kjenner om å bidra i form av forhåndsbestillinger. Hvis du ikke er spesielt aktiv på sosiale medier, kjenner du garantert noen andre som kan dele budskapet bredt for deg. Du trenger faktisk ikke å selge skremmende mange bøker før det blir penger i kassa.
Giutbok samarbeider med erfarne designere som hjelper deg å lage en optimal kampanje for ditt bokprosjekt, inkludert tekstarbeid, illustrasjon og video.
Boksalg og inntekter for forfatter?
Du beholder alle inntekter fra boksalget fratrukket eventuelle kostnader til forsendelse og lagring. Ved salg gjennom bokhandel og nettbokhandel er det vanlig å gi en rabatt på 35 – 40 prosent. Dette blir trukket fra din utsalgspris.
La oss se på et eksempel:
Bok som i eksemplet: 250 sider, mykbind, format A5, opplag 500 bøker, utsalgspris kr. 279,-.
Salg gjennom bokhandel etc.: 150 bøker, pris til bokhandler 279 minus 35% rabatt, salg privat direkte til kunde 350 bøker a kr. 279 minus porto:
Bokhandel:
Omsetning 150 bøker x kr 181,35 pr bok | kr 27 202,50 |
Forsendelse 150 bøker x kr 43,50 pr bok | kr 6 525,00 |
Netto omsetning bokhandel | kr 20 677,50 |
Direkte salg:
Omsetning 350 bøker x kr 279 pr bok | kr 97 650,00 |
Porto | kr 14 000,00 |
Netto omsetning direkte salg | kr 83 650,00 |
Din omsetning ved boksalg 500 bøker
(ved årlige avregning vil lagerhold komme i tillegg) | kr 104 327,50 |